Iklan

Oct 7, 2009

Letih

Salam...

Ada waktu-waktunya saya rasa sangat letih. Letih dengan semua perkara yg berlegar disekeliling saya, yg saya lalui hari-hari. Dan akhir-akhir ini, keletihan itu bertambah-tambah lagi. Ini bukannya letih hinggakan saya tidur awal setiap malam. Malah kerana letih itu, saya tidur hampir setiap malam apabila jarum jam sudah melebihi angka 12. Saya melayan filem-filem di tv walaupun ianya cerita yg sama sudah ditonton 2,3 kali sebelum ini. Saya rasa relaks begitu. Otak saya tidak berfikir apa-apa ketika itu. Dan kalau boleh saya ingin terus menonton sehingga malam membawa ke pagi. Tapi, sudah tidak ada lagi cerita-cerita yg menarik utk ditonton. Dan saya juga harus akur bahawa esok pagi saya perlu bangun awal untuk menjalankan rutin-rutin harian.

Saya sudah letih. Dua hari lepas, kerana letih, saya tidak menghadiri mesyuarat dengan klien. Saya tidak memberi alasan yg munasabah. Saya cuma beralasan. Dengan alasan yg saya rasa langsung tidak diterima, tetapi saya tidak kisah lagi. Saya tidak mahu peduli lagi. Untuk mengadap muka-muka yg sama, yg meminta dan bertanya perkara-perkara yg sama berulang-ulang kali, dan untuk menjawab dan menerangkan untuk kesekian kalinya, saya sudah jelak. Saya sudah hendak termuntah. Dalam apa-apa perkara, saya sedar kita kena menjaga tata tertib dan profesionalism. Dan saya bimbang, saya akan ter'kurang ajar'. Ya, saya 'berkurang ajar' dengan cara baik, beralasan untuk tidak bersemuka. Boleh diterimakah dikalangan para profesional? Ahh.. untuk kali ini, saya sudah tidak peduli. Saya sudah letih.

Saya letih. Kesabaran saya mungkin sudah semakin menipis. Tapi, bolehkah saya meninggalkan kerja ini? Jawapan yg rasional untuk masa ini, tidak boleh. Aduhh.. terlalu banyak yg perlu difikirkan. Terlalu banyak yg perlu dipertimbangkan. Ya. Saya baru terfikir dan terasa, betapa beratnya tanggungjawab saya sebagai ibu dan ayah sekaligus. Saya letih. Tapi saya tidak mampu berbuat apa2. Harus bagaimanakah lagi?

Sudah lama rasanya, saya tidak meminta seperti ini.
Berikan aku kekuatan Ya Tuhan, untuk meneruskan hidup ini.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...