Iklan

Oct 26, 2009

Mari berpantun

Bismillahirrahmanirrahim...

Tuai padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan,
Intai kami antara nampak,
Esok jangan rindu-rinduan.

Eh? Tetiba pulak.. :D. Tapi, sungguh la saya sangat suka pantun ini. Siap dengan melodi dia lagi saya hafal, dan saya rasa semua orang pun tahu kan. Intailah, renunglah, ketika masih didepan mata. Jangan esok terkenang-kenang pula.

Banyaklah orang menanam pulut,
Saya seorang menanam padi,
Banyaklah orang karam di laut,
Saya pula karam dihati.

Hati saya sudah karam nampaknya. Lemas. Tenggelam. Mati.

Pisau raut hilang dirimba,
Rimba raya jauh ke tengah,
Karam dilaut boleh ditimba,
Karam dihati bilakah sudah.

Tiada kesudahannya sekiranya tiada langkah seterusnya diambil.

Buah berangan masaknya merah,
Melekat warnanya di dalam perahu,
Luka ditangan nampak berdarah,
Luka dihati, siapa yg tahu.

Aikk.. tadi karam, tetiba luka plak?!!

Dari dulu tertanya-tanya,
Tidakkah teringin pergi mengembara,
Ada cincin berisi bunga,
Bunga berladung si air mata.

Sakit menebang kayu berlubang,
Kayu hidup dimakan api,
Sakit menumpang kasihnya orang,
Daripada hidup baiklah mati...

Hmm.. parah nampaknya ni.

I wonder why : God, why me...

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...