Iklan

Oct 8, 2009

Sambil menyelam minum air

Salam...

Tiga hari lepas, dalam keletihan saya akhir-akhir ini memikirkan banyak perkara, saya menerima panggilan daripada pihak CIDB memaklumkan tentang kursus yg saya pohon beberapa minggu lepas. Ketika menghantar borang minggu lepas, saya dimaklumkan kursus tersebut akan dijalankan pada akhir bulan dan disebuah hotel sekitar bandar sahaja. Bagaimanapun, panggilan itu memaklumkan perubahan tarikh dan tempat. Ianya akan diadakan keesokkan hari di sebuah resort yg berjarak kira-kira 45 minit perjalanan dari kampung saya. Woo.. itu sebenarnya memberi peluang kepada saya utk lari lagi dari mesyuarat yg menjelakkan itu. Kebetulan juga, pada hari itu saya sudah beralasan utk tidak menghadirkan diri apabila dipanggil secara mengejut ke mesyuarat itu. Jadi apabila menerima lagi panggilan telefon daripada klien menyuruh hadir ke mesyuarat yg sama esok, saya sudah punya alasan yg cukup kukuh. Lagipun, boss ada esok untuk hadir tanpa saya.

Bagi saya yg sudah agak lama tidak memandu sejauh itu seorang diri (lebih jauh ada, tp dengan mak dan aisya) dan perlu pula mengejar masa serta melalui jln itu yg sudah lama tidak dijejaki tayar kereta saya, ianya sedikit mendebarkan. Tambahan pula dengan tidak tahu lokasi tepat, dalam suasana pagi di mana jalanraya dipenuhi pelbagai jenis kereta dan, traffic lights! Dan, perlu pula melalui beberapa kawasan yg saya 'nak dan tak nak' lalu. Selepas menghantar Aisya ke sekolah, saya terus memecut ke destinasi. Ya. Saya mengambil jalan di sebelah stadium yg runtuh, dan saya terbayang-bayang ultraman berlawan dengan rasaksa disitu sebagaimana yg tersebar di internet. Maktab perguruan batu rakit, mengingatkan saya pada seorang kawan dan kesempatan yg tidak saya ambil utk berjumpa dengan dia. Sekrg dia sudah habis belajar disitu, dan saya rasa kesal dengan diri sendiri.

Akhirnya saya sendiri terlajak daripada lokasi kursus. Bukan kerana berangan, tidak. Tp kerana mencari signboard tidk ketemu. Saya terpaksa berpatah balik dan bertanya orang. Jauh juga rupa-rupanya saya telah terlajak. Betul-betul menghabiskan lebih minyak kereta. Mujur juga, kursus yg dihadiri oleh hampir 90 orang kontraktor itu (hanya 5 org perempuan) (anggaran daripada bilangan meja, 3 meja dirapatkan ada kira-kira 10 in row dan 3 in column ) tidak begitu membosankan. Juadah pagi, tengahari dan petang juga boleh tahan sedapnya. Jadi, bolehlah dijadikan destinasi percutian di lain waktu. Tempatnya juga bersih dan sangat tenang. Ada kolam yg biru airnya mengadap ke pantai.

Jam 5 petang, kursus yg menepati masa itu kerana mengajar tentang integriti dan adalah tidak sesuai sekiranya tidak dipraktiskan terus oleh tenaga pengajar, tamat dengan masing-masing pulang dengan muka kelihatan berpuas hati. Hati di dalam, siapalah yang dapat membacanya, kan. Tapi, sungguh, saya sendiri berpuas hati dengan hampir keseluruhan kandungan kursus. Cuma ada seorang penceramah yg membuatkan saya tersengguk-sengguk juga.

Waktu balik, tiada apa lagi yg perlu dikejarkan. Cuma Aisya ada menelefon meminta dibelikan buku tulis untuknya. Dia kata, buku tulis disekolahnya tidak boleh dibeli dengan RM1, kena guna RM5. Ishh.. takkan la sebiji buku tulis RM5? Ok, takpe. Mama singgah di bandar sahaja nanti. Dan saya memandu pulang dengan tenang, cukup tenang dalam 60-70km/h sahaja sedangkan biasanya saya cukup marah dengan pemandu yg memandu seperlahan begitu. Sangat menyusahkan, dan kemarahan saya biasanya hilang bila melihat orang tua yg memandu. Mungkin mereka sengaja hendak mengambil angin petang, tetapi adalah lebih seronok sekiranya menunggang motosikal daripada memandu kereta utk sekadarnya berjalan-jalan mengambil angin.

Mata sedikit meliar sebenarnya. Mencari-cari sekiranya ternampak seseorang yg dikenali. Ye lah. Bukankah saya sangat jarang melalui jalan di situ. Saya seperti memandu di bawah sedar, melalui jln di depan UMT terus ke lapangan terbang, ke pantai itu, kampung itu, jambatan duyung dan membawa ke bandar KT. Tetapi, hampa juga kiranya bila hingga ke penghujung jalan, tiada apa yg boleh menyedapkan pandangan mata ini, sekaligus mengusik sedikit hati yg lara ini. Dan lara itu kubawa pulang juga.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...