Iklan

Oct 25, 2009

Terkilan

Bismillahirrahmanirrahim...

Dia pernah agak rapat dengan saya. Dia orangnya mudah memahami, dan sangat baik. Dengan dia, saya boleh bercerita apa sahaja. Minta nasihat tentang apa saja. Saya juga masih ingat bagaimana dia melayan kerenah saya yg malu-malu pada hari orang luar disambut menjadi ahli keluarga, sangat memahami, tambahan pula waktu itu saya alahan kerana mengandungkan Aisya. Orangnya lemah lembut, dengan mukanya sentiasa manis dengan senyuman.

Walaupun masa tidak mengizinkan untuk saya selamanya bersama keluarga itu, dia tetap satu-satunya yg masih melayan saya dengan baik setiap kali (jarang sangat sebenarnya) berjumpa. Dia masih mesra. Tiada kepura-puraan pada wajahnya. Kerana itu, saya tidak segan untuk sesekali ke rumahnya walaupun ikatan antara kami hanya kerana Aisya.

Kerana itu, saya sungguh terkilan. Terkilan kerana tidak menggunakan segala kesempatan yg Tuhan berikan untuk mengucapkan terima kasih, sekurang-kurangnya. Terkilan juga kerana tidak mengambil kesempatan untuk merapatkan hubungan sedangkan jalan sudah ada. Terkilan kerana saya teringat ianya antara yg merugikan kita manusia adalah kerana tidak mengambil kesempatan untuk menghubungkan silaturrahim malah, memutuskan silaturrahim.

Betapa saya selama ini berada di dalam kerugian. Sungguh. Saya berdoa semoga ianya menjadi pengajaran yg cukup-cukup berguna untuk saya. Kehilangan ini, lebih mengajar saya untuk menghargai sesiapa sahaja yg saya kenal, keluarga, kawan, saudara, dan musuh juga.

Al-Fatihah.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...