Iklan

Oct 11, 2009

I wish for nothing.

Salam...

Sejak dulu, saya tidak suka mengharap. Mengharap biasanya mengundang kekecewaan kepada saya. Lebih-lebih lagi setelah saya bertungkus lumus utk mendapatkan sesuatu. Alam persekolahan, tiada yg lain yg kita harapkan sebagai seorang pelajar, selain mengharapkan kejayaan cemerlang. Lebih spesifik atau terperinci, mungkin mengharapkan A+ dalam subjek kesukaan contohnya matematik (itu saya kerana saya suka matematik). Dan tidak mengharapkan apa-apa utk subjek sejarah yg tidak disukai dan membosankan itu (itu saya juga) selain sekadar C atau B sahaja. Pengharapan itu menjadi lebih tinggi apabila semua soalan peperiksaan dirasakan dapat dijawab dengan mudah dan cukup yakin. Keluar dari dewan peperiksaan juga, mungkin lebih awal dari waktu habis peperiksaan dan dengan muka penuh senyum lebar menampakkan semua barisan gigi. Ye la, mungkin soalan 'spot' mengena dan mlm sebelumnya juga sudah berjaga sehingga pagi menghafal bermacam-macam formula yg memeningkan kepala.

Tetapi, bila keluar keputusan peperiksaan, muka yg penuh keyakinan ketika keluar dewan itu dulu, menjadi keruh tiba-tiba. Apa yg diharapkan dan sangat diyakini, rupanya mengundang kekecewaan semata. Saya rasa semua orang perlu melalui ini. Mengharap dan kecewa. Mengharap dan merana. Cuma, barangkali masing-masing ada cara sendiri utk mengubat hati nan lara.

Utk saya, saya lebih suka bereksperimen dengan diri sendiri. Mengharap dan tidak mengharap. Apakah kesudahan utk saya? Biasanya, apa yg saya harapkan, memang tidak saya perolehi dan yg tidak saya harapkan, itulah yg tidak disangka-sangka memberi nafas. Jadi, saya sudah tahu apakah yg saya perlu lakukan. Ya. Saya tidak mengharap. Saya berusaha dan bertawakkal. Oleh itu, saya tidak akan kecewa. Tapi, itu dulu. Semasa saya bergelar pelajar, dibangku sekolah dan universiti. Ketika hanya kecemerlangan dalam pelajaran yg dikejar dan diimpikan.

Setelah melalui suatu kehidupan yg dirasakan lengkap dengan segala macam pengalaman dan perasaan, saya sudah tidak mahu mengharapkan apa-apa lagi. Mungkin jauh disudut hati, terselit cebisan harapan yg tertinggal. Untuk menguar-uarkannya sgtlah tidak bermakna apa-apa. Biarkan cebisan itu disitu. Kalau ada apa-apa lagi utk saya, adalah. Kalau tidak, tidaklah. Mungkin Tuhan telah mengaturkan begini utk saya. Cuma saya yg tidak cukup iman ini, ada waktu-waktunya bersoal jawab di dalam diri. Kenapa saya begini? Dan kenapa mereka begitu?

Hmm.. saya sudah berputus harap barangkali..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...