Iklan

Oct 14, 2009

Kawan lama

Salam...

Petang semlm, ketika saya sedang berkira-kira mahu pulang sahaja, ada panggilan daripada sub-kontraktor meminta hadir ke kolam renang utk melihat hasil kerjanya pd hari itu. Sebenarnya saya sudah lupa langsung tentang betapa perlunya saya hadir melihat sendiri atau sekurang-kurangnya mengambil gambar orang yg sedang berkerja. Tetapi, sungguhlah, bila saya sudah set my mind utk tidak terlalu mempedulikan cakap-cakap org (klien terutamanya) yg saya rasakan sungguh hipokrit dan terlalu byk prosedur yg menyusahkan serta melambatkan kerja saya berkenaan projek kolam renang tersebut, saya jadi sudah tidak kisah tentang apa-apapun. Malah utk melawat kolam renang itu juga, saya sudah tidak ada hati. Tetapi, ajakan sub-kontraktor itu akhirnya saya turutkan jua bila mendengar kesusahan anak buahnya menyiapkan kerja yg itu. Sempat juga saya mengajak seorang teman menemani.

Kekadang, apa yg terdetik dihati kita utk melakukan, ada kebaikannya yg tersembunyi dan tidak terduga. Saya tidak teringinpun utk masuk ke KFC selepas siap perbincangan kami tentang kerja di kolam renang. Sudah lama rasanya saya hilang selera pada makanan di KFC. Terlebih-lebih lagi pada ayamnya. Tapi, utk menjaga hati kawan yg mengajak (sub-kontraktor itu), maka saya langkahkan juga kaki ini ke dalam restauran itu. Dan disitulah hikmah tersembunyinya berada. Saya berjumpa seorang kawan lama yg langsung sudah putus hubungan sejak 1993 (sehabisnya SPM) dan pernah amat rapat ketika bersekolah dulu. Dulu, dialah tempat saya mengadu, tempat saya bercerita, bahunya tempat saya menangis dan katilnya diasrama tempat saya menyelit utk tidur pd malam-malam yg saya rasa seram (tahu saja tinggal di asrama, ada sahaja cerita-cerita seram yg boleh kita dengar).

Sekarang (selepas berjumpa dia semalam), saya rasa seperti mendapat kembali bahu utk menangis. Mungkin keadaannya sedikit berbeza sebab masing-masing sudah punya komitmen sendiri, tapi saya tetap merasakan berjumpa kembali dengan K.Zah adalah suatu kelegaan. Saya pernah terfikir utk mencari dia dikampungnya, tapi saya lupa jalan kerumahnya (saya pernah beberapa kali kerumahnya sekitar awal 90-an).

Sejak akhir-akhir ini , saya seperti baru tersedar bahawa saya sudah kehilangan ramai kawan-kawan yg pernah sangat rapat suatu ketika dahulu, sedangkan dahulu saya punya ramai kawan yg sangat rapat. Semuanya adalah kerana sikap saya sendiri yg tidak mengambil berat utk keep in touch dengan mereka apabila berpisah. Malas utk membalas surat, tidak peduli utk bertanya khabar, lalu semua persahabatan itu hilang begitu saja. Tidak, saya tidak akan berbuat begitu lagi. Saya akan sentiasa mengingatkan diri sendiri. InsyaAllah..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...