Iklan

Nov 23, 2009

Gambar lama

Bismillahirrahmanirrahim...

Ketika menggodek-godek komputer di pejabat, menghapuskan mana-mana fail yg dirasakan tidak bergunapun (termasuk gambar) dan menyusun aturkan semua folders supaya senang dicari, saya ada jumpa banyak gambar-gambar yg pernah saya capture dulu-dulu dengan telepon saya yg sudah rosak. Sayang sungguh telepon itu, jenis flip yg pertama saya guna. Sudah 2 kali saya membaiki skrinnya yg rosak. Sekarang, terbiar begitu sahaja dengan niat hendak dibaiki lagi tapi selalu terlupa untuk dibawa ke kedai membaiki telefon. Untuk menghapuskan gambar-gambar itu terasa sayang pula. Banyak kenangan disebalik setiap gambar yg diambil. Banyak cerita yg boleh dikongsikan sebenarnya.

Kemudiannya saya mendapat satu idea. Ya, saya letak gambar-gambar itu di muka buku saya. Facebook la. Hehe.. Sekurang-kurangnya saya boleh berkongsi cerita sekiranya ada orang bertanya. Kalau tak ada orang pedulipun, tiada kerugianpun pada saya. Kan.

Itu gambar dalam komputer. Yg dimuatnaik daripada telefon ataupun kamera digital. Yang dalam bentuk salinan keras? Hard copy la! Banyak lagi kat rumah ada di mana-mana sahaja dalam album lama yg cukup banyak. Dan gambar orang perseorangan juga banyak, yg saya rasa (sekarang) tidak patut saya minta untuk kenangan dulu. Sebabnya, gambar berdua atau lebih orang, adalah lebih meriah dan nostalgik. Disebalik sekeping gambar, tersembunyi seribu cerita, samada cerita suka ataupun duka.

Opsss.. baru petang tadi saya melihat gambar seorang kawan di muka buku dan di dalam gambar itu ada seseorang yg saya tidak mahu lagi melihat orangnya! Oh, itu cerita duka! Dan saya tidak suka. :(

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...