Iklan

Nov 20, 2009

Mencari kesilapan diri

Bismillahirrahmanirrahim...

Kata seorang kawan ketika kami sama-sama menghirup milo panas dan kelaparan mengadap roti nan garlic (kerana tak lunch) di sebuah restoran mamak diiringi hujan selebat-lebatnya, 'Kita kena cari dimana kesilapan kita, jangan hanya mengenang apa yg orang dah buat pada kita'. Sedangkan saya membangkang dengan berkata 'Bila kita mencari silap diri kita, kita akan jadi down!'. Saya tidak tahu betul atau silap penyataan saya itu, tetapi itulah yg terkadang saya rasa.

Sebenarnya, memang betul la apa yg kawan saya sarankan itu. Bila sesuatu berlaku, kita kena renung balik ke dalam diri kita, mencari dimana kelemahan dan kesilapan yg telah kita lakukan. Cuba perbaiki untuk menjadi lebih baik lagi sekiranya masih diberi peluang. Tapi begitulah, things easier said than done. Bercakap, modalnya air liur jer pun. Satu sen pun tak perlu dihabiskan. Yang mematah, memang la hebat berbahagia dan bersukaria. Sedang yg dipatahkan terkulai tidak bersemangat nak bernafas dah. Semakin difikir tentang hati yg patah, semakin tidak bermaya la hidup jadinya. Jadinya, menjadi 'jahat' mungkin lebih bersemangat untuk teruskan hidup, daripada menjadi 'baik' tetapi semudah-mudahnya dipermainkan orang.

Maksud saya bukanlah nak bunuh orang yer.

Cuma bila menganggap diri lemah, maka lemah longlai la kita jadinya. Bila kita terlalu memperbaiki kesilapan pula, kita sudah menjadi hipokrit pada diri sendiri. Kita bukan diri kita sendiri lagi. Kita mungkin sudah menjadi seperti orang lain. Jadi apa kata kalau kita cuba menunjukkan yg kita juga kuat, boleh bahagia, malah lebih hebat daripada orang itu, orang itu dan orang itu. Ianya bagus untuk menaikkan semangat diri sendiri. Ataupun sesekali cuba luahkan kemarahan dalam bentuk menyumpah seranah dalam senyum. Hehe.. Pastinya terasa lega selepas itu. Teringat saya tentang seseorang yg saya kenal sangat lemah lembut, tetapi macam-macam terkeluar dari mulutnya ketika ada sebuah kereta parking dibelakang keretanya. Memang saya terkejut sungguh masa tu. Hehe.. well, itulah luahan perasaan yg melegakan.

Tuhan lebih tahu! ;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...