Iklan

Nov 2, 2009

Separuh Jiwaku Pergi

Bismillahirrahmanirrahim...

Sebelum apa-apa, diberi amaran terlebih dahulu bahawa tajuk di atas mungkin tidak ada kena mengena dengan cerita selanjutnya. Ianya sekadar gimik, ataupun boleh digambarkan sebagai mainan jiwa penulis (penaip) ini yg seperti berjiwa kosong. Ingin bercerita tetapi tidak punya idea tentang apa yg hendak diceritakan. Atau sekadar ingin mengisi ruang kosong ini. Atau juga barangkali sekadar mengikut rentak gaya jari jemari yg menekan papan kekunci ini tanpa arah tuju.

Opss. Tetiba lampu mentol menyala di atas kepala. Ya. Idea telah datang. Abaikan perenggan pertama tadi yg menyatakan tajuk di atas tidak ada kena mengena. Ceritanya tentang semalam ketika saya mengadap (sambil membaca la of course)paper. Anang membuat maklumbalas daripada kenyataan KD dalam paper last week. Walaupun kenyataan balas Anang banyak simbolik daripada terus terang, kita akan faham kenyataan yg dipaparkan itu. Disitulah disebutkan tentang lagu 'Separuh Jiwaku Pergi' yg ditujukan khas buat bekas isteri tersayangnya. Dan saya pula terus meng'You Tube'kan lagu itu. Seharian juga la saya dengar berulang-ulang lagu itu, yg secara kebetulan dirasakan sangat sesuai dengan keadaan jiwa saya. Eceehhh.. Hehe. Dan juga, ketika itu juga saya terjumpa lagu 'Aku Wanita Biasa' nyanyian KD. Sedap pula lagu itu bila diselang-selikan dengan lagu Anang. Macam saling meluahkan perasaan la pulak. Tapi, mungkin betul la kot.

Emak pula, ketika saya balik tengahari (untuk mengambil Aisya dari sekolah) sempat bercerita tentang perceraian juga. Bagaimana seorang isteri dengan 2 anak yg masih kecil diceraikan kerana si suami mahu berkahwin lagi. Apa yg saya faham daripada sudut pandangan emak, lelaki itu disalahkan dan perempuan itu diberi simpati melimpah ruah. Sedang kenyataannya saya tidak rasa emak dan orang yg bercerita kepada emak tahu tentangnya. Malah bila saya berkata, mungkin si isteri juga ada berbuat salah, emak seolah-olah menganggap ianya adalah mustahil.

Bukan saya hendak menyokong mana-mana pihak, tetapi apa yg saya nampak setiap kali perceraian (yg semakin berleluasa sejak akhir-akhir ini) berlaku, lelaki akan dipandang serong dan disalahkan. Kesalahan perempuan jarang diperdengarkan dan akan lenyap begitu sahaja. Sedangkan pada pendapat saya (yg pernah melalui detik-detik itu), tidak semua kesalahan berada di atas bahu lelaki. Mungkin kesalahan lelaki lebih berat (sebab lelaki pemimpin keluarga), tetapi ada juga keadaan di mana kesalahan perempuan yg menjadi punca. Bagaimanapun, jika sudah berusaha sehabis mungkin untuk menyelamatkan masjid yg dibina, kita kena redha dengan kenyataan, belajar menerima hakikat dan terus melangkah meneruskan hidup. Kan.

P/s I: Kalau dulu, biasanya suami yg curang. Zaman sekarang sudah ramai isteri juga curang.

P/s II: Saya juga kena redha, tapi apakah ini yg sedang bermain-main difikiran saya agaknya.

I wonder why : Kalau sudah terhantuk baru hendak terngadah.

2 comments:

  1. rindu kat siapa ni....

    ReplyDelete
  2. Rindu? Entah la ek.. hmmmm.. err.. biarlah rahsia kot..hahaha..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...