Iklan

Nov 5, 2009

Kata-kata semangat untuk 'the loser'

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani...

Mulanya saya buat tajuk entri ini, 'Pujukan untuk 'the loser'', tapi kemudiannya saya terfikir, saya tidak merajuk dan tidak memerlukan pujukan dari diri sendiri atau sesiapa sahaja. Saya cuma memerlukan kata-kata semangat, seperti petikan hadith-hadith, pepatah orang dahulu kala, kata-kata pujangga dan sebagainya. Maka, begitulah tajuk entri untuk kali ini.

"Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuat keinginanmu terhalang, pasti akan damailah hatimu. Kerana masakan ALLAH sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan ALLAH tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tetapi mungkin itulah yang DIA mahu, kerana dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak untuk dekat dan akrab denganNYA...". (Saya petik dari status seorang kawan di facebook yg saya sangat suka dan saya sangat terasa kebenarannya).

Orang yg banyak duit, kerja hebat, tidak semestinya punya hidup yg tenang aman damai dan bahagia. Sedang orang yg miskin, kais pagi makan petang, kais petang untuk makan malam, tidak semestinya sentiasa bergundah gulana tentang hidup mereka. Saya perlu sangat-sangat melatih diri sendiri untuk sentiasa dan lebih bersyukur.

Tetiba, saya rasa saya perlu kembali ke alam realiti...

P/s : Maaf kerana entri ini mengarut sesangat. Tak perlu publish pun sebenrnya but seem in this few days tak ader entri baru, publish ler jugak.

P/s II: Tak faham tak aper. I'm complicated person. :)

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...