Iklan

Nov 25, 2009

Makanan kegemaran saya ialah...

Salam...

Saya suka aiskrim yg kurang manis dan sedap. Huh.. tetiba! Dan sungguhlah, menikmati aiskrim boleh meleraikan sedikit perasaan tertekan atau stress! Tetiba teringat sebekas aiskrim yg saya beli beberapa hari lepas (ketika hujan lebat) di Sabasun. Mak saya pun hairan, macamana dalam cuaca sejuk-sejuk tu boleh saya teringinkan aiskrim. Of course la kan, Aisya ada sebagai pendorong. Hahaha... Balik dari office ni, saya nak makan aiskrim tu. Tu pun sekiranya Aisya belum menghabiskannya. Tapi, Aisya anak yg baik. Nak makan aiskrim mama, call mama kat office bagitau dulu, sebab takut mama balik dari kerja, mama marah. Hehe..

Oh ya, sekiranya kita makan aiskrim murah (daripada produk tidak terkenal) dan aiskrim mahal (seperti yg pernah saya makan di KLCC, sebekas kecil hampir RM10), kita dapat merasakan perbezaan rasa manisnya. Jadinya, bila saya katakan aiskrim kurang manis, bukan bererti tidak manis langsung. Tapi manisnya bukan rasa manis gula semata, manis yg sedap. :D

Sebenarnya, saya bukanlah seorang yg sukakan makanan yang manis-manis. Tak percaya, tanya mak saya. Mak ada kat rumah, rasanya dia tidak ke mana sebab tiada sesiapa dirumah yg hendak bawa dia ke mana-mana. Hehe.. Segala jenis bubur, pengat, kuih-muih tradisional yg kebanyakannya manis seperti akok, baulu, kuih bakar, kuih lapis dan macam-macam lagi la, saya memang tak terliur langsung. Ya, itu semua makanan tradisional di Terengganu. Kalau akok tu, rasanya susah nak cari kalau bukan disini. Kalau saya teringin sangat, cukuplah sekadar merasa secubit atau sesudu.

Masa kecik dulu-dulu, kalau membuat air teh untuk tetamu, mak mesti rasa dulu air yg saya buat sebab biasanya saya buat kurang manis. Tapi, dulu tu saya tak pandai bagi alasan lagi. Sekarang, setiap kali saya buat air untuk tetamu, saya cakap dengan mak, 'Tak boleh manis-manis mak, nanti kencing manis diaorang karang!', lebih-lebih lagi kalau tetamu tu orang tua. :D

Yang peliknya saya ni, bukan setakat air yg manis atau kuih-muih sahaja saya kurang suka yg manis-manis, hinggakan buah-buahan pun saya lebih suka yg belum masak, atau separuh masak. Teringat lagi masa saya bekerja di Kuala Lumpur, setiap kali musim buah dikampung, saya akan memenuhkan boot kereta saya dengan bermacam-macam buah selepas pulang dari kampung. Rambutan, manggis, langsat, duku adalah yg biasa. Durian, itu luar biasa sebab saya tak suka hendak menambah pewangi berperasa durian pada udara dalam kereta dari Terengganu ke Kuala Lumpur. Pening wehh!! Semua buah-buahan itu akan saya berikan pada kawan-kawan dipejabat dan tidak tinggalkan walau sebiji pun untuk diri sendiri.

Kalau mangga, fuhhh! Mangga putik memang sedap, dicicah plak dengan sos kicap pedas keluaran tempatan. Saya lupa keluaran mana, tapi selalunya saya beli kat pasar tani. Betik, yg separuh masak sedikit kekuningan tu sedap pula dimakan dengan kuah rojak yg mak buat. Fuhh.. kecur liur!
Tapi, kalau rambutan yg tengah kekuningan, atau manggis yg kulitnya baru kemerah-merahan, pernah makan? Biasanya saya makan buah-buah itu dengan memetik sendiri dari pokok, atau dikait dengan galah. Terus makan. Kalau yg dibeli-beli ni, memang kurang la. Kekadang saya suka mengira, berapa biji rambutan saya makan dalam setahun. Sangat sedikit. Tidak sampai sepuluh jari saya ni. Lebih rasa masam manis buah-buahan itu, atau manis kelat seperti buah salak, lebih saya terliur. Tapi jangan la buah tembikai atau durian putik diberikan kepada saya. Itu langsung tidak ada rasa, tawar sahaja.

P/s I : Setiap kali masuk ke EONCAP Bank di Bangunan Yayasan Islam, Terengganu, setiap kali itulah saya terliurkan buah belimbing, oren dan epal hijau kerana poster buah-buah itu yg sangat cantik di dinding bank.

P/s II : Dalam saya tidak suka makanan manis, saya suka makan kek. Tapi, biasa la, semestinya kek-kek yg sangat sedap sahaja. Hahaha.. malam karang nak buat kek coklat lagi.

P/s III : Untuk tajuk entri di atas, pembaca semua boleh la isi jawapan sendiri yer. Mana tahu, cerita anda semua lebih menarik dari cerita saya ini yg hanya dikarang sebab bosan keseorang di pejabat. Hehe..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...