Iklan

Nov 29, 2009

Malam ini rumah menjadi sunyi

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya mempunyai 6 adik beradik. Eh... pesal tetiba keluar karangan budak sekolah! Hahaha.. Mungkin saya pernah bercerita tentang ini dahulu di dalam di sini. Dan saya tidak mahu mengulang cerita yg sama pun. Sekarang saya mahu bercerita tentang cucu-cucu mak saya. Saya ingat lagi, ketika abang saya yg sulung tidak kahwin-kahwin pada usianya yg agak lanjut. Mak dan ayah sudah bising dan salah satu alasan mak dahulu, 'Tengok semua orang dah dapat cucu. Nampaknya kita dah tak sempat tengok cucu dah'. Mungkin mak terasa malu pada kawan-kawan mak sebab anak mak kahwin lambat.

Abang yg sulung kahwin ketika umurnya 33 tahun. Serentak dengan anak mak yg ke-3 dan ke-4. Mak mendapat cucu yg pertama hampir 7 tahun lepas (cucu sulung mak sebulan lagi cukup 7 tahun) dari anak mak yg ke-4. Sehingga sekarang, dalam tempoh hampir 7 tahun ini, mak sudah mempunyai jumlah cucu yg boleh dibanggakan iaitu 9 orang. Cucu yg paling bongsu baru mencecah 4 bulan. Tapi mak tidak nampak berbangga dengan jumlah cucu yg agak ramai itu. Walaupun mak selalu bersungut bila beberapa hari cucu-cucunya tidak menampakkan muka di rumah mak yg bererti mak selalu merindukan mereka, tapi bila semuanya berkumpul dirumah ini, letih juga mak melayan kerenah budak-budak kecik itu.

Memang bila semuanya berkumpul disini, rumah ini riuh sungguh. Dengan budak-budak yg beza umur masing-masing cuma setahun, memang pandai sungguhlah mereka membisingkan keadaan. Mereka nampak rapat ketika kecil dan saya mengharapkan mereka rapat sehingga masing-masing sudah besar panjang nanti. Tidak seperti saya yg sangat tidak rapat dengan sepupu sepapat sebab perbezaan umur yg sangat jauh. Malah dengan mak saudara dan pak saudara pula kami menjadi rapat kerana jarak umur yg tidak jauh beza. Well, orang lama.. Anak bersalin, mak pun bersalin. Hehe..

Malam ini rumah ini dah sunyi sepi. Sejak akhir-akhir ini, kami biasa makam malam awal. Jadinya ketika maghrib, rumah sangat sunyi sepi. Masing-masing yg cuma tinggal saya dan Aisya, mak dan ayah, dan cik (adik saya), semua dalam bilik masing-masing. Sehingga jam 9 malam juga, rumah masih sunyi sepi. Paling tidak pun, hanya kedengaran suara Aisya bercakap seorang, bermain seorang diri. Mengajak mama bercakap, mama malas melayan sebab sedang tekun membaca novel. Hehe..

Kalau malam-malam sebelum ini sejak khamis lepas, riuh la kedengaran suara Adam memanggil kakak (Aisya) untuk bermain. Riuh dengan suara papa Adam melayan Adam dan Aisya bermain. Riuh suara mak, busu dan baby Afiq di dapur.

Jadi, bila dah 3 malam berturut-turut rumah ini riuh, malam ini kesunyian sedikit terasa luar biasa. Hinggakan mak pun dah macam orang mati kutu, tak tahu nak buat apa. Hehe..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...