Iklan

Nov 21, 2009

Sejuk hingga tidak boleh tidur

Salam...

Di YM saya sedang bercerita tentang jodoh. Disini saya hendak bercerita tentang sejuk. Sejuk yg sangat-sangat sejuk. Sejuknya mencengkam sehingga ke tulang hitam. Sejuknya merayap ke seluruh tubuh. Stoking dah disarungkan ke kaki. Baju pun, sudah 2 helai ditubuh. Selimut pun punyalah tebal. Tetapi sejuknya tetap menggigit-gigit. Ni, kalau ada pemanas baru betul hangat ni. ;)

Itu sebenarnya semalam, dirumah tokwan. Tokwan tinggal sendirian di rumahnya yang besar. Biasanya cucu tokwan yang rumahnya dekat dengan rumah tokwan datang menemani tokwan. Ataupun kekadang Chik (adik saya) yg pergi tidur di rumah tokwan. Saya? Sudah berpuluh tahun saya tidak pergi tidur di rumah tokwan rasanya. Dulu masa saya kecik (ketika masih di bangku sekolah rendah), saya memang selalu la tidur dirumah tokwan. Masa tu, maksu, pok ji (arwah) dan pok abu semuanya baya-baya abang dan kakak saya. So, sememangnya ada jer la aktiviti kami di malam-malam hari samada merayap ke rumah toksu, bercerita, dan pagi-paginya pula memanjat bukit yg ketika itu jalan sedang dibuat ke puncak bukit.

Rumah tokwan dekat jer dengan bukit. Tepi bukit, ada alur sungai yg saya memang takut nak bermain sebab takutkan lintah. Paling tidak, saya cuma melihat abang dan pak-pak saudara bermain air disitu. Sementara saya dengan kakak dan mak saudara ada saja la aktiviti kami seperti mengutip bunga-bunga liar, batu-batuan dan apa-apa sahaja yg boleh dikutip. Keliling rumah tokwan pula, banyak sungguh pokok-pokok buah-buahan. Manggis, durian, rambai, dan macam-macam lagi la. Kalau siang, panasnya menyengat sungguh sebab angin tidak dapat bertiup ke rumah. Malamnya pula, sejuknya memang sangat menggigit. Apatah lagi musim-musim hujan ini. Sejuk itu lagilah bertambah-tambah.

Aisya tidur merengkok dengan lutut rapat ke dada diantara saya dan tokwan. Langsung tidak berkutik. Lena sungguh tidurnya. Sayangnya, dia tidak dapat selalu ke rumah tokwan kalau tidak ditemani saya. Dan saya pula tidak boleh selalu tidur di sana memandangkan pagi-pagi lagi saya perlu bersiap ke tempat kerja. Malang sedikit nasib Aisya sebab dia sudah sedia tinggal di rumah neneknya (mak saya). Semoga suatu hari nanti, Tuhan mengabulkan niat saya untuk tinggal sendiri with my own family. Amin!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...