Iklan

Nov 29, 2009

Hari raya korban adalah hari biasa

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya tahu sesetengah tempat dan sesetengah orang, hari raya korban diraikan sama sebagaimana hari raya puasa. Meriah dan saling ziarah menziarahi. Siap dengan tempahan kuih raya dan baju baru lagi. Lebih-lebih lagi di negeri 'tanah serendah sekebun bunga'. Semua pekerja site saya juga, sejak hari rabu lagi semuanya sudah pulang ke kampung. Diorang semua dari negeri itulah. Sementara saya, petang khamis masih di pejabat menjawab panggilan telefon subkontraktor dan supplier yg meminta hutang. Hahaha.. Tak tipu ni. Kenyataan belaka.

Semenjak dahulu, hari raya haji saya tidak meriah selain sibuk memasak di pagi hari untuk breakfast dan membahagi-bahagikan daging lembu korban menjelang tengahari. Tidak ada baju baru dan juga tidak ada kuih muih. Kalau ada jiran tetangga atau saudara-mara datang (biasanya tidak masuk ke rumah, sekadar mengagihkan daging korban), sekadar dihidangkan keropok keping dengan air teh 'o' panas. Tidak juga ke mana-mana, sekadar duduk dirumah menghabiskan hari dengan tenang. Biasanya juga, mak atau ayah atau cik yg akan mengagih-agihkan daging korban.

Kerana hari raya haji adalah seperti hari-hari biasa, ketika merantau ke luar Terengganu selama hampir 10 tahun dahulu (sejak 1994 sehingga 2002), adalah menjadi perkara biasa saya tidak pulang ke kampung ketika hari raya haji. Pertama kali adalah ketika saya tahun pertama di USM, dan ketika itu saya agak terasa sayu. Sebabnya, sekitar USM sangat sunyi sepi dengan semua cafe ditutup dan restoran-restoran di luar USM juga di tutup. Sudahnya, saya dan kawan-kawan (saya lupa siapa, tapi saya rasa mereka adalah kawan-kawan sebilik atau yg rapat dengan saya masa tu) pergi menghidangkan diri sendiri dengan santapan 'sehingga menjilat jari', KFC! Rupa-rupanya happening juga KFC depan USM itu dengan chinese and indian student.

Selepas itu, semenjak saya bekerja di Kuala Lumpur adalah menjadi perkara biasa saya tidak pulang ke kampung pada hari raya haji. Biasanya adik saya (yg ketika itu belajar di UTM, Skudai) akan bercuti bersama saya di rumah sewa saya. Dan, memandangkan sudah ada dapur sendiri, senanglah untuk saya memasak sendiri pula dan tidak lagi perlu merangkak mencari kedai makan yg dibuka pada hari raya. Ya, saya ingat lagi menu biasa saya, nasi tomato dan kek batik (biskut marie yg dikacau dengan milo dan susu di dalam kuali). Lama sungguh saya tidak memasak kedua-dua resepi itu. Tak pun, nasi lemak sahaja, dengan sambal bilis. Hehe.. Paling cikai, nasi goreng jer la.

Hari raya haji tahun ini, masak nasi kuning sahaja. Rancangan nak buat nasi minyak terpaksa ditukar sebab ayam tak sempat di beli di pasar the day before. Dah habis dulu. Kemudian, seperti weekend biasa, saya buat kek coklat, mengemas rumah, membasuh baju-baju kotor, dan macam-macam lagi. Jadi, beginilah hari raya haji saya. :D

Anyway, selamat hari raya haji untuk semua. Semoga semuanya berbahagia di mana-mana sahaja berada.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...